از آیت‌الله هاشمی بت نمی‌سازم، اما او حقیقتا یک انقلابی شجاع بود

آیت‌الله سید حسن خمینی به بیان نکاتی در خصوص شخصیت و جهان‌بینی آیت‌الله هاشمی و ایران پساهاشمی پرداخته است که پس از مطالعه آن می‌توان دریافت رابطه بیت امام با هاشمی رفسنجانی پس از امام(ره) تا چه اندازه نزدیک و صمیمی بوده است. بخش‌هایی از این مصاحبه را که در گفتگو با «ققنوس» ویژه‌نامه داخلی نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام شده در ادامه می‌خوانید:
*او مرد گذشت بود نه انتقام؛ با کسانی که به او بدی می‌کردند، بدی نمی‌کرد. به‌راحتی می‌توانست دشمنانش را ببخشد و حتی با آنها به مهر و لطف برخورد و حتی گذشته را فراموش کند.
*آقای هاشمی اهل شعار نبود، او یک شخصیت عملگرا بود؛ شخصیتی که در سخت‌ترین شرایط معمولاً بهترین انتخاب‌ها را داشت؛ در بحرانی‌ترین زمان‌ها، بهترین تصمیم را می‌گرفت، لذا او همانگونه که فرمانده جنگ بود قهرمان صلح و سردار سازندگی نیز بود.
*من از آقای هاشمی بت نمی‌سازم، اما آقای هاشمی حقیقتا یک انقلابی شجاع و دیندار پارسا بود. وقتی به این نتیجه می‌رسید که کاری که می‌کند درست است، با شجاعت تمام برای رسیدن به آن تلاش می‌کرد، اما آنقدر روح بزرگی داشت که اطرفیان و در موارد متعدد خود من، به‌راحتی می‌توانستیم عملش را نقد کرده و بگویم که در مثلاً فلان جا اشتباه کرده‌اید و وقتی دلیل ما را می‌شنید و به این نتیجه می‌رسید که درست است، به‌راحتی می‌پذیرفت. بزرگی آیت‌الله هاشمی در این بود که می‌توانستیم به‌راحتی جلو او صحبت کنیم و در کنار شخصیت او بزرگ شویم؛ به‌راستی که او برای ما آموزگار بزرگی بود.


*به‌نظر من یکی از ویژگی‌های درس‌آموز زندگی آقای هاشمی دوری از «ریا و ریاکاری» است. خود ایشان البته می‌گفت که «من به این خاطر به امام علاقه‌مند شدم که ریاکار نبود». آقای هاشمی «همیشه همانگونه بود که بود». بسیار مهم است که انسان بتواند این درجه از آرامش و دوری نسبت به ریاکاری را در درون خودش ایجاد کند. چنانکه می‌دانید ما و آقای هاشمی سی و هفت سال همسایه دیوار به دیوار بودیم و به هر علت با هم رفت و آمد داشتیم؛ ایشان هیچ‌وقت از اینکه کسی چیزی از وضع زندگی ایشان بفهمد ابایی نداشت.
*برای ما فقدان چنین شخصیتی که استوانه محکم خردورزى بود، فقدان خوبى‌هایى است که از امام براى ما به یادگار مانده بود.